En affiliate side skal optimeres / opdateres for at tjene penge via affiliate marketing. Det at ranke i Google kræver evig optimering, og her gælder ofte om at vælge de rigtige sider at optimerer.
Hvordan du optimerer hjemmesiden? Start med at prioriterer arbejdet.
Hvordan du optimerer din side?
Først og fremmest skal du finde ud af, hvad der skal optimeres først for at blive perfekt i forhold til målet. Her er ranking som regel målet for de fleste, og især hvis det er en affiliate side.
At optimerer og opdaterer indhold / sider kan være tidskrævende. Alle hjemmesider er forskellige i forhold til indhold. Hvis du har en stor hjemmeside med meget indhold, skal du prioriterer hvilket indhold der skal optimeres. Mange sider betyder ofte, at du ikke kan optimerer alt.
Sæt en tidsramme for arbejdet så opdateringerne bliver klaret. Med optimering bliver det ofte muligt at se forbedringer over tid i forhold til seo. En tidsramme betyder også, at du skal lave et system hvor du f.eks. grupperer kategorier i forhold til årstider.
Julesider skal optimeres, så de er klar senest midt september, da julesalget virker til at starte tidligere og tidligere. En modeside skal have opdateret indholdet i forhold til de 4 årstider. Det samme princip gælder for mange andre tilfælde i forhold til varer, nicher eller årstider der kan grupperes.
Ved travlhed kan du hyre en virtual assistant som hjælp med opdateringer, og derved frigive din egen tid til andet vigtigt.
Hvordan du nemmest finder de bedste sider for optimering først?
Der findes forskellige måder at finde de bedste sider at optimerer først. Her er Google Search Console den nemme løsning at finde de bedste sider på.
Log ind på din google Search Console, vælg Performance og gå ned og klik på Sider / Pages. Her ser du hvilke sider der får flest impressions / visninger.
Eksporterer og åben i Excel eller Google sheets.
Du vil få vist sider med visninger, antal kliks, CTR og placering.
Se også: Tips til at finde ledige domæner
Vælg de bedste sider til optimering
Du kan se hvilke sider der får visninger, kliks og hvordan click-through-raten er. Her kan CTR skyldes ting der er sæsonbetonet. Men ofte skyldes manglede klik at din titel, meta beskrivelse eller måske din favicon er dårlig.
Du kan også kigge på placeringen i Google. Her vil indlæg / sider der ligger på Google side 2 være nemmere at optimerer, frem for at du skal optimerer et indlæg der er placeret som nummer 88 i Google søgning.
Vælg de sider der giver mest mening at optimerer i forhold til f.eks. indtjeningen.
Optimerer hvad?
Der findes mange hundrede ranking faktorer, så du skal vælge rigtig i forhold til optimering både i forhold til tid og økonomi.
Her gælder det om at kigge på de større ranking faktorer der vil gøre en hurtig forskel:
- Titel / H1
- Indledning
- Søgeords frekvens
- Word presence
- H2, H3 osv
- Indhold struktur kan gøre et forskel
- Interne links / site struktur(silo etc)
- Linkbuilding
- Shares
- Traffik
Hvis du har en affiliate side, kan der være bedre indtjeningsmuligheder ved at fokuserer på et indlæg og optimerer dette fuldt, frem for halve optimeringer over flere sider.
Se også: Sådan får du en side indekseret i Google Search Console
Dårlig indhold
Hvis du har meget dårlig indhold, måske fra gammel tid, så bør du overveje at slette det helt. Dårlig indhold som ofte kan være linkbuilding indlæg, gør aldrig noget godt. Enten ændrer indholdet til noget brugbart der både kan læses og ranke, eller slet det helt.